مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در استان ایلام، گفت: بروز خودکشی در واقع یک چرخه خشونت جدید را فعال می‌کند که باید جلو آن گرفته شده و و ریشه‌های آن خشکانده شود.

به گزارش روابط عمومی استان ایلام، «مهدی میرمحمد صادقی» مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در کارگاه آموزشی پیشگیری از آسیب های اجتماعی (خودکشی) با بیان اینکه فردی که اقدام به خودکشی می‌کند در واقع نشان‌دهنده تنفر او از یک فرد است که باید از رشد بیشتر این خشونت جلوگیری کرد، گفت: در این راستا انجام فعالیت‌های اجتماع‌محور و محله‌ای در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی بویژه خودکشی مهم است.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه خودکشی فرآیندپیچیده‌ای است که با اقدام‌های بموقع و تاثیرگذار می‌توان شاهد کاهش این آسیب باشیم، به نرخ و میزان خودکشی چهار استان ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و کرمانشاه اشاره کرد و گفت: نرخ خودکشی در کشور اکنون ۵.۷ در ۱۰۰ هزار نفر است در حالیکه این نرخ در چهار استان مذکور ۱۳ در ۱۰۰ هزار نفر است.

وی، ادامه داد: به همین منظور ستاد پیشگیری از خودکشی در این شهرستان‌ها بصورت ویژه تشکیل و کارگاه‌های آموزشی مختلف برای تسهیلگران و کارشناسان مشارکت‌کننده این طرح تشکیل و در حال فعالیت هستند.

در ادامه «عهدیه طهماسبی» مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام از انعقاد ۷۰ قرارداد با سازمان‌های مردم‌نهاد در راستای کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سال گذشته و ۶۷ قرارداد از محل اعتبارهای آسیب‌های اجتماعی در مناطق سیل‌زده در سال جاری خبر داد.

یادآوری می‌شود؛ در این کارگاه آموزشی دو روزه تسهیلگران و کارشناسان بهزیستی استان‌های کرمانشاه، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد و ایلام حضور بهم رساندند.

پایان/





+ آيا تاهل فرزندان مانعي براي رسيدگي است?
در خانواده معلولان (فرزندان) برادرشان نمي توانند از اين معافيت استفاده نمايند و ليكن فرزند خود معلول مي تواند از اين امتياز استفاده نمايد.
+ آيا صرف تائيد سازمان بهزيستي مبني بر معلوليت كافي است?
براي معافيت يك نفر از منسوبين معلولان تائيد معلوليت توسط كميسيون پزشكي وظيفه عمومي نيز ملاك رسيدگي خواهد بود
+ آيا غيبت مانع از رسيدگي مي شود?
بله، اما اگر تاريخ معلوليت قبل از شروع غيبت متقاضي بوده باشد قابل رسيدگي است
+ اگر خانواده اي داراي فرزند معلول باشد ميتوانند يك فرزند را معاف كنند?

آيا غيبت مانع از رسيدگي مي شود?

+ اگر مشمول داراي همسر معلول باشد وضعيت وي چگونه خواهد شد?
همسر مشمول بايد بعد از ازدواج معلول شده باشد يا مشمولانيكه از تاريخ12/1/85 ابلاغ آئين نامه همسر معلول انتخاب نموده اندو به عقد دائم خود درآورده اند در شمول مصوبه قرار مي گيرند.
+ اگر پدر يا مادري معلول باشند آيا ميتوانند يك فرزند خود را معاف كنند?
بله، مشروط بر آنكه معلوليت به تائيد شوراي زشكي بهزيستي و شوراي پزشكي در وظيفه عمومي برسد و مشمول قبل از معلوليت فاقد غيبت باشد.
+ براي اطمينان از سلامت شنوايي نوزادم به کجا مراجعه کنم؟

شما می توانید برای سنجش شنوایی کودک خود به پایگاه های دائمی سنجش شنوایی مراجعه کنید.

آدرس این مراکز را می توانید از معاونت پیشگیری بهزیستی استان محل زندگی خود سؤال کنید.

+ براي تاسيس مراکز مختلف سازمان مانند مهدکودک ها و مراکز مشاوره به کجا مراجعه کنم؟

برای دریافت مجوز تاسیس مراکز 13 گانه خصوصی تحت نظارت سازمان مانند مراكز مشاوره ژنتيك و ... باید مدارک مورد نیاز را آماده کرده به معاونت مربوطه مراجعه کنید.

+ براي سنجش بينايي کودکم به کجا مراجعه کنم؟
شما می توانید برای سنجش بینایی کودک خود به پایگاه های دائمی سنجش بینایی مراجعه کنید و یا در هنگام اجرای طرح آمبلیوپی (سنجش بینایی) که در آبان ماه هر سال اجرا می شود، به مهدکودک های سراسر کشور مراجعه کنید.
+ برای استفاده از معافیت سربازی ویژه خانواده های دارای فرزند معلول، چه کنم؟
گر در بهزيستي شهرستان محل سكونت پرونده معلوليت داريد، كافيست شناسنامه كليه اعضاي خانواده را همراه با يك قطعه عكس، كد ملي و كدپستي ده رقمي به بهزيستي شهرستان مربوطه تحويل نمائيد.

در صورتي كه فرد معلول تاكنون در ادارات بهزيستي پرونده نداشته باشد، نياز است ابتدا پرونده معلوليت با مراجعه به ادارات بهزيستي تشكيل شود.

+ تأمين مسكن مددجويان سازمان از چه راه هايي انجام مي گيرد؟
تأمين مسكن مددجويان سازمان با استفاده از منابع اعتباري سازمان بهزيستي كه هر ساله در قوانين بودجه سنواتي گنجانده مي شود و نيز درآمد مشاركتهاي مردمي سازمان همراه با مشاركت افراد خير و موسسات خيريه تأمين مي شود بدين ترتيب كه 50% از هزينه ساخت هرواحد (تا سقف 40 ميليون ريال) توسط سازمان پرداخت شده و 50% مابقي را خيرين تأمين خواهند كرد. لازم به ذكر است در حال حاضر يكصد و ده موسسه خيريه مسكن ساز با سازمان بهزيستي همكاري دارند.
+ جامعه هدف سازمان بهزيستي براي دريافت تسهيلات ساخت و خريد مسكن چه گروه هايي هستند؟
الف – زنان سرپرست خانوار
ب – افرد از كار افتاده سرپرست خانواده
ج – فرزندان بهزيستي (كودكان بهزيستي)
د – آسيب ديدگان اجتماعي
ه – معلولين (نابينايان، ناشنوايان، معلولين جسمي و حركتي، افراد ضايعه نخاعي)
+ سازمان بهزيستي چه تهسيلاتي دراختيار موسسات خيريه مسكن ساز قرار مي دهد؟
سازمان بهزيستي ضمن تأمين 50 هزينه ساخت هرواحد مسكوني تا سقف 40 ميليون ريال با معرفي مددجويان به ادارات ذيربط، زمينه استفاده آنان از معافيتهاي قانوني ازجمله، اخذ مجوز ساختماني، حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب ... را فراهم مي كند.
+ شرایط لازم برای فرزند پذیری چیست؟

شرايط خانواده پذيراي کودک:

1- ايراني، مسلمان، متعهد و معتقد به مباني اعتقادي و اسلامي، فاقد سوء پيشينه كيفري، مشهور به حسن اخلاق و داراي انسجام و توانايي و مهارت كافي در پرورش كودكان باشد.
تبصره: براي فرزندان اقليت هاي ديني و مذهبي خانواده متقاضي از همان اقليت باشد.

2- با توجه به سن و جنس فرزند و مدت نگهداري، خانواده متقاضي مي‌بايست نسبت به ايجاد زمينه‌هاي محرميت اقدام نموده و به اصول دقيق موازين شرعي و پرورش اسلامي متعهد باشد و بدان عمل نمايد.

3- برخورداري اعضاء خانواده از سلامت روان و سلامت جسماني در حد ايفاي نقش مسئوليت نسبت به فرزندان و حفظ حقوق آنان ضروري است.

4- بستگان سببي و نسبي كودك در صورت واجد شرايط بودن در اولويت تحويل كودك قرار مي‌گيرند.

5- متقاضيان داوطلب سرپرستي غير از بستگان مي‌بايست حداقل داراي مدارك تحصيلي  ديپلم باشند.
تبصره: متقاضيان سرپرستي داراي تحصيلات كارشناسي مرتبط (علوم تربيتي، روان شناسي، جامعه شناسي و مددكاري) با حفظ ساير شرايط نسبت به ديگر متقاضيان در اولويت مي‌باشند.

6- متقاضيان مي‌بايست ضمن دارا بودن انسجام خانوادگي، از شناخت، تجربه و توانايي لازم در مراقبت از كودكان برخوردار باشند.

7-  پس از پذيرش فرزندان در خانواده، تعداد اعضاي خانواده متقاضي سرپرستي نبايد از هفت نفر تجاوز نمايد.

8- سن زن و شوهر متقاضي سرپرستي مي‌بايست حداقل 25 و حداكثر 50 سال باشد.
تبصره: در موارد استثنايي و تنها در خصوص بستگان و با رعايت موازين كارشناسي و تاييد كميته شبه خانواده تغيير در محدوديت سني و محدوديت در تعداد اعضاي خانواده متقاضي امكان پذير مي‌باشد.

9- خانواده متقاضيان سرپرستي مي بايست از تمكن مالي مناسب و درآمد مستمر برخوردار باشند.
تبصره: اعضاء خانواده و بستگاه كودك با در نظر داشتن بند 9-8-7-5 در صورت تقاضا و تاييد نياز آنان توسط كميته امور شبه خانواده با در نظر داشتن مصالح كودك مي‌توانند مشمول مقررات مالي اين دستورالعمل شوند.

10- خانم هاي فاقد همسر در صورت دارا بودن ساير شرايط سرپرستي با تاييد كميته شبه خانواده استان مي‌توانند سرپرستي از يك تا سه كودك دختر را عهده دار شوند.

11- در صورتي كه كودك تحويلي به خانواده، داراي معلوليت و نيازهاي ويژه باشد (معلوليت جسمي، ذهني، يا اختلالات رفتاري) خانواده متقاضي مي بايد داراي تخصص بوده و يا دوره هاي آموزشي متناسب با نيازهاي كودك را گذرانده باشد.

12- ارائه خدمات توانبخشي مورد نياز به كودك معلول با هماهنگي معاونت امور توانبخشي بر عهده سازمان خواهد بود.

+ فرزندخواندگی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور چگونه امکانپذیر است؟
شما باید به سفارت ایران در کشوی که اقامت دارید( در صورتیکه  در آمریکا زندگی می کنید به سفارت سوئیس) مراجع نمائید و درخواست خود را ارائه دهید.
شرایط عمومی درخواست فرزندخواندگی عبارت است از: تابعیت جمهوری اسلامی ایران، تبعیت از دین اسلام، گذشتن حداقل 5 سال از تاریخ ازدواج، دارا بودن حداقل 29 سال سن( برای یکی از زوجین) گواهی  پزشک دال بر ناباروری یکی از زوجین.
+ مدارک مورد نیاز برای تأسیس کمپ ترک اعتیاد چیست ؟
  • این مدارک برای تأسیس کمپ ترک اعتیاد مورد نیاز است:


- حداقل مدرک دیپلم
- عدم سوء پیشینه
-  تأییدیه از حراست سازمان
- داشتن مکان مناسب
-  عدم اعتیاد

+ مراحل پذیرش و تشکیل پرونده برای معلولین چگونه است؟
1- ارائه درخواست اولیه به سرپرست اداره بهزیستی
2- اخذ درخواست توسط سرپرست اداره و ارجاع به دبیرخانه جهت ثبت و تحویل به واحد توانبخشی
3- مصاحبه اولیه مسئول امور توانبخشی با شخص متقاضی
4- در صورت مطابقت با دستورالعمل ارجاع به کمیسیون پزشکی تشخیص معلولیت
5- اخذ مدارک مربوطه جهت تشکیل پرونده درصورت تایید معلولیت
6- بازدید از منزل معلول و تهیه گزارش مددکاری در اولین فرصت و طرح موضوع درکمیته توانبخشی جهت تصمیم گیری برای ارایه خدمات توانبخشی به توانخواه
+ نحوه بهره مندي مددجويان سازمان از تسهيلات مسكن چگونه است؟
مددجويان سازمان بهزيستي بر اساس امتيازات کسب شده اولويت بندي شده و بر اساس اولويت از اين تسهيلات بهره مند مي شوند.
+ نحوه مشاركت خيرين و موسسات خيريه در تامين مسكن مددجويان چگونه خواهد بود؟
افراد خير و موسسات خيريه با مراجعه به بهزيستي استان محل سكونت خود و عقد قرارداد مشاركت در ساخت مسكن مددجويان و با پرداخت 50% هزينه ساخت در تأمين مسكن مددجويان مشاركت خواهند نمود. همچنين افراد خير و موسسات خيريه مي توانند با تأمين زمين و مصالح در اين  امر سهيم باشند.
+ چگونه مي‌توانم از وام كارفرمايي معلولان استفاده كنم؟
شما بايد با همراه داشتن جواز كسب كارگاه خود، به بهزيستي شهرستان محل سكونتتان مراجعه كنيد تا با انجام مراحل قانوني، به ازاي بكارگيري هر مددجو 5 ميليون تومان وام دريافت كنيد.

 



عملکرد  شاخص معاونت توانبخشی در سال 98

1-تاسیس انجمن استانی سی بی آر ، کانون تشکلهای مردم نهاد استانی  و تعداد 9 موسسه خیریه و توانبخشی

2-پرداخت کمک هزینه یارانه به مراکز روزانه ، شبانه روزی کارگاه تولیدی حمایتی ، ویزیت در منزل ، طرح مراقبین ، واگذاری پرونده ها ، ترخیصی ااز مراکز ، نگهداری در منزل و ...

4-پرداخت کمک هزینه های حق پرستاری در منزل معلولین ضایعه نخاعی ، بیماران روانی ، مجهول الویه ، کمک به درمان وتوانبخشی وتغذیه بیماران متابولیک ، توانبخشی حرفه ای ، درمان ، ایاب وذهاب ، مناسب سازی و.......

5-برگزاری کمیسیونهای پزشکی وبرروز نمودن اطلاعات سامانه UI  وکسب رتبه  چهارم کشوری در سطح ادارات بهزیستی سراسر کشور

6-برگزاری کارگاههای آموزشی و باز آموزی به تعداد 14 کارگاه با عناوین هنرهای تجسمی ، موسیقی درمانی ، پاسمان ، فرآیند آماده سازی شغلی دو دوره ، توانبخشی بازی ، دسترسی ومناسب سازی، تجهیزات کمکی برای آموزش برای اشتغال معلولین و..........

7-ساماندهی وارتقاء مراکز شبانه روزی سالمندان ، بیماران روانی ومعلولین ذهنی

8-راه اندازی مرکز ویزیت درمنزل در شهرستان آبدانان

9-اختصاص سهمیه ارائه خدمات توانبخشی مبتنی برخانواده توسط اعضاء خانواده در مناطق محروم به تعداد 90 نفر در 8 شهرستان

10-افزایش ارائه خدامات مددکاری ( واگذاری پرونده ها) به تعداد 450 پرونده در 3 شهرستان

11-ارائه خدمات توانبخشی مبتنی برجامعه به معلولین شناسایی شده در سطح کلیه روستاهای استان با پوشش صد در صدی

12-تهیه وتوزیع وسایل کمک توانبخشی ، بهداشتی (مصرفی ) و وسایل انطباقی مناسب سازی شده در بین توانخواهان سازمان بهزیستی

13-ارائه خدمات توانپزشکی (خرید خدمت ) در شهرستانهای فاقد کلینیک دولتی

14-تهیه وتوزیع وسایل موسیقی درمانی بین مراکز توانبخشی غیر دولتی روزانه

15-اعزام تیم توانبخشی به شهرستان مهران در ایام اربعین جهت خدمت رسانی به زائرین حسینی

 فعالیتهای شاخص دفتر سالمندان ومناسب سازی سال 96

1-برگزاری جلسات ستاد مناسب سازی وشورای ملی سالمندان در استان وکلیه شهرستانهای استان ایلام

2-تکریم از سالمندان واختصاص مبلغ پانصد میلیون ریال

3-برگزاری همایش علمی وتخصصی سالمندان تحت عنوان نشاط ، سلامت ، تکریم

4-بازدید از 48 دستگاه اجرایی استان جهت ارزیابی شاخص مناسب سازی براساس طرح جشنواره شهید رجایی

5-برگزاری جشنواره بزرگداشت هفته سالمندان و برپایی نمایشگاه صنایع دستی سالمندان

گزارش عملکرد دفتر مشاوره

ارائه خدمات مشاوره حضوري به 4905 نفر و ارائه خدمات مشاوره تلفني (1480) به 2445 نفر

انعقاد تفاهم نامه همكاري با آموزش و پرورش در راستاي اجراي طرح غربالگري اضطراب

انعقاد تفاهم نامه با سپاه پاسداران در راستاي طرح اموزش زندگي خانواده و پيش از ازدواج

انعقاد تفاهم نامه همكاري با دانشگاه جامع علمي كاربردي در راستاي تقويت و توسعه مراكز مشاوره و طرح آموزش زندگي خانواده و پيش از ازدواج

برگزاري 4 دوره آموزش ويژه مشاوران ( دوره پيشگيري از طلاق مقدماتي و پيشرفته) سبك زندگي ، طرح واره درماني

استان ايلام در امداد رساني به زلزله زدگان استان كرمانشاه به عنوان استان معين در قالب  طرح محب 8 گروه فوريت و 4 گروه داوطلب به تعداد 41 نفر اعزام و به 1871 نفر از زلزله زدگان خدمات روانشناختي ارائه نموده است

ساخت و پخش كلپ مشاوره تلفني 1480 در سيماي مركزي استان

اجراي طرح غربالگري اضطراب كودكان به تعداد2500 نفر

ارائه خدمات مشاوره به اقدام كنندگان به خودكشي در قالب 5 مركز ( ايلام – دره شهر) به 200 نفر

 گزارش عملکرد طرح پايگاه سلامت اجتماعي در سال 96

اهميت و ضرورت اجراي طرح :

طرح پايگاه سلامت اجتماعي ، از ابتدا به صورت تجربه همياران سلامت روان شكل گرفت . در شكل اوليه اين پايگاه ها محل هايي براي خدمت رساني به مردم محله ، برگزاري كلاس هاي آموزشي مشورتي و مهارتي و نيز برخي خدمات مددكاري بودند كه به طور همزمان مراكزي براي تحليل وضعيت ، نيازسنجي كيفي نيازها و اولويت هاي منطقه محلات  هم تلقي مي شدند . پس از آن با هم فكري اعضاي همياران اساسنامه اي براي اين پايگاه ها تهيه شد .

هدف نهايي :

ارتقاي كيفيت زندگي مردم محله

اهداف كلي :

1-ارتقاي سطح سلامت اجتماعي و رواني

2-پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي

3-شناسايي ظرفيت ها و منابع محلي و توسعه آنها

4-توانمندسازي /توانمند شدن مردم محله و منطقه

5-تسهيل فر ايندهاي مشاركتي: برنامه ريزي مشترك با مردم در اموراجتماعي، فرهنگي ،بهداشتي ،ورزشي و عمراني منطقه

6-تسهيل برقراري ارتباط با سازمانها و نهادهاي دولتي ، غير دولتي و محلي

جامعه هدف و نحوه خدمات رساني :

محلات و نحوه خدمات رساني از طريق آموزش

شاخص هاي كمي طرح پايگاه سلامت اجتماعي

موجودسال 96

عملكرد سال 96

واحد سنجش

عنوان شاخص

رديف

 

11

6

واحد

پايگاه سلامت

1

 

                                                                                          

 

برنامه های دفترامورآسیب دیدگان اجتماعی -1396

  افتتاح خانه امن غیردولتی و حمایت از زنان خشونت دیده و تحت خشونت های خانگی.( تعداد پذیرش: 12 زن خشونت دیده همراه فرزندان)

پذیرش 45 کودک کار و خیابان در مرکز حمایتی آموزشی کودک خانواده

اجرای طرح مهرانه در آستانه سال تحصیلی 96-97 برای کودکان بی بضاعت و کم درآمد (سرانه هر کودک 300 هزار کا مبلغ هزینه شده 33میلیون تومان)

افتتاح خانه سلامت دختران به مناسبت دهه فجر و واگذاری 97 پرونده دختران پذیرش شده در معرض آسیب

افتتاح دو پایگاه خدمات اجتماعی درمناطق آسیب خیز شهرستان دره شهر و ایلام

اعزام سه نفر از دختران موفق پذیرش شده خانه سلامت دختران به مشهد مقدس

 

شاخص فعاليتهاي دفتر توانمندي زنان و خانواده معاونت امور اجتماعي

 اعزام تعداد 85 نفر از زنان سرپرست خانوار به اردوي زيارتي مشهد مقدس

اجراي طرحهاي توانمندسازي و تأمين سرمايه كار مددجويان به تعداد 20 خانوار از طريق شركت پرورش ماهي شيلان شيلات و تحويل كليه تجهيزات دستگاههاي مكانيزه پرورش ماهي به مددجويان

تسويه تعداد 300 گروه قرارداد قبلي گروههاي خوديار و انعقاد قرارداد تشكيل تعداد 100 گروه جديد با مؤسسه تاك

انعقاد تفاهمنامه با بنياد بركت به منظور پوشش بيمه اي تكميلي به تعداد 1000 نفر از مددجويان به مدت يكسال

انعقاد تفاهمنامه با بنياد بركت به منظور پوشش بيمه اي تكميلي كليه ي فرزندان چندقلو به مدت يكسال

پيگيري و گرفتن مجوز يك غرفه از نمايشگاه دائمي صنايع دستي و گردشگري به نماينده مددجويان جهت برپايي نمايشگاه دائمي محصولات توليدي مددجويان

- برگزاري كميسيون پزشكي مددجويان در هر شهرستان در دو نوبت به تعداد 930 نفر در شش ماهه اول و دوم

- پوشش بيمه تأمين اجتماعي زنان سرپرست خانوار به تعداد 751 نفر و پرداخت سرانه بيمه آنان به مبلغ 926/611/846/6 ريال در طول سال

-ادامه پوشش بيمه اي تعداد 1118 نفر از زنان و دختران روستايي از محل صندوق بيمه روستائيان

-برگزاري مراسم بزرگداشت روز مددكار به مناسبت ولادت با سعادت حضرت علي (ع) و تقدير از كليه مددكاران استان

-برگزاري كارگاه آموزشي كسب مهارتهاي شغلي و كسب و كارهاي زودبازده براي زنان سرپرست خانوار و اعضاي خانواده ي آنها به تعداد 500 نفر و برگزاري كارگاه آموزشي روش هاي نوين آموزش شغلي و همچنين دوره ي مباحث حقوقي مددكاري اجتماعي جهت مددكاران و كارشناسان به تعداد 120 نفر

 

شاخص های دفتر پیشگیری از معلولیتها

 

اقدام

برش

هدف

 

نام برنامه

دستیابی به برش استانی  سنجش کودکان به تعداد 17200

17200

طرح سنجش بینایی کلیه کودکان 6-3 و شناسایی کودکان مشکوک  و بیمار

طرح پیشگیری از تنبلی چشم :

 

 

دستیابی به آمار بالاتر از شاخص استانی به تعداد 1400

, راه اندازی مرکز مشاوره ژنتیک غیر دولتی

1368

انجام مشاورهای ژنتیک :شامل –قبل از ازدواج-قبل از باراداری –حین بارداری

طرح پیشگیری از معلولیتها ناشی از اختلالات ژنتیک

دستیابی به آمار بالاتر از شاخص استانی

2300

انجام مشاوره ژنتیک برای کلیه زوجین قبل از ازدواج

طرح مشاوره پیش از ازدواج

دستيابي به آمار بالاتر از شاخص به تعداد5700 نفر

 

4190

كاهش كم شنوايي با غربال كليه نوزادان در سطح استان

طرح غربالگري شنوايي سنجي نوزادان

دستيابي به برش استاني

5800

پيشگيري از معلوليتها            

طرح پيشگيري از معلوليتهاي ناشي از انفجار مين

 

 

 

 

 



توافقنامه سطح خدمات(Services Level Agreement)


متن ذیل شامل تعهداتی در خصوص توافقنامه سطح خدمات(Services Level Agreement) وب سایت ، فی مابين اداره کل استان ایلام از یک طرف و از طرف دیگر مجتمع برنامه نویسی حرفه ای ایرانیان به شرح ذيل اعلام می گردد.
قسمت 1
در دسترس بودن سرویس ها:
جهت حمایت از سازمان، اشکالات احتمالی که ممکن است در ارائه خدمات، سازمان با آن مواجه شوند عنوان می گردند :
• اشکالات احتمالی هاست
1- قطعی اینترنت کشور
2- قطعی ایجاد شده در Data Center به دلیل شبکه، منبع تغذیه، و ...
3- مشکلات داخلی سرورهای مجتمع
4- ویروسی شدن فایلهای وب سایت سازمان به دلیل استفاده سازمان از نرم افزارهای FTPکرک شده و یا ذخیره کلمه عبور و گذرواژه در نرم افزارهای FTP و یا ویروسی بودن کامپیوتر سازمان
5- مشکل code سازمان
6- هک شدن وب سایت به دلیل ضعف امنیتی code سازمان
7- ضعف در موارد امنیتی سرور مجتمع
8- فاش شدن کلمه عبور و گذرواژه host توسط سازمان
9- منقضی شدن Host به دلیل عدم درخواست و یا عدم پرداخت سازمان جهت تمدید خدمات
10- قطعی Host به دلیل عدم توجه سازمان به قوانین ذکر شده در قرارداد
11- عدم اجرای تعهدات مجتمع در خصوص تمدید Host
• اشکالات احتمالی در domain
1- منقضی شدن Domainبه دلیل عدم درخواست و یا عدم پرداخت سازمان جهت تمدید خدمات
2- عدم اجرای تعهدات مجتمع در خصوص تمدید Domain
3- در صورت شکایت از وب سایت سازمان به دلیل مغایرت با قوانین بین المللی . با توجه به اینکه خدمات domain از طریق ایرنیک — مرکز ثبت دامنه نقطه-آی‌آر (‎.ir) انجام می شود، احتمال lock کردن از طرف این registerar وجود دارد.
4- صحیح نبودن اطلاعات سازمان( contact info) • اشکالات احتمالی نرم افزار
1- بروز اشکال در خدمات میزبانی وب
2- به دلیل حذف، ویرایش و یا تغییر فایلهای اصلی برنامه و یا آپلود فایلهای اجرایی از طرف سازمان (این اشکال به دلیل استفاده از مواردی مانندFTP،Remote Desktop و یا دسترسی مستقیم بهconsol ایجاد می گردد).
3- هک شدن به دلیل ضعف امنیتیcode نرم افزارهای مجتمع
4- فاش شدن کلمه عبور و گذرواژه نرم افزار

انواع مشکلات:
1- قطعی کامل سرویس( در دسترس نبودن سرویس)
2- مشکلات جزئی بخشی از سرویس
در مورد مشکلات قطعی کامل سرویس ( در دسترس نبودن سرویس) به بخش Service Credit در این توافقنامه مراجعه شود.
Service Credit
برای در دسترس نبودن سرویسها، در صورتیکه سازمان در هر ماه در دسترس بودن سرویس های مجتمع را کمتر از 8/99% تضمین شده تجربه کند، Service Credit دریافت خواهد کردو میزان دریافت Service Credit طبق موارد ذیل تعیین می شوند:
1- در دسترس نبودن بیش از 1.5 ساعت و کمتر از 8 ساعت در یک ماه: یک هفتهService Credit
2- در دسترس نبودن بیش از 8 ساعت و کمتر از 16 ساعت در یک ماه: دو هفته Service Credit
3- در دسترس نبودن بیش از 16 ساعت در یک ماه: یک ماه Service Credit
مشکلات جزئی بخشی از سرویس:
در مورد میزبانی وبHost/Domain : مجتمع ظرف مدت 48 ساعت باید مشکلات را عیب یابی کند. در صورتی که در این مرحله تشخیص داده شد که مشکل از طرف مجتمع است ، مشکل باید حداکثرظرف مدت 3 روز رفع گردد. در صورت عدم رفع مشکل در زمان تعیین شده مجتمع به میزان 4/1 خسارتهای تعیین شده برای قطعی کامل، جریمه خواهد شد.
در مورد نرم افزار: مجتمع متعهد می شود ایرادات را ظرف مدت 48 ساعت عیب یابی کند. در صورتی که در این مرحله تشخیص داده شد که مشکل از طرف مجتمع است، بابت هر خطا 3 روز فرصت در نظر گرفته می شود و اگر در مدت تعیین شده مشکل رفع نگردید، به ازای هر روز تاخیر دو روز به مدت خدمات میزبانی و به روز رسانی اضافه می گردد.
در صورتی که برای برطرف سازی مشکل اعلام شده، نیاز به تغییرات کلی در سیستم باشد و یا بر اثر به روز رسانی نگارش جدید اختلالاتی به وجود آمده باشد، خطا در نگارش بعدی برطرف خواهد شد. اگر سازمان به دلیل تغییرات ایجاد شده احساس نماید که به مشکل بر می خورد می تواند همیشه از یک نگارش قبل تر از نگارش روز مجتمع استفاده نماید تا ایرادات آن نگارش رفع شده باشد.
موارد ذیل شامل Service Credit نمی باشد:
1- در دسترس نبودن به علت تعمیرات از پیش برنامه ریزی شده
2- در دسترس نبودن به علت قطعی از پیش برنامه ریزی شده
3- درخواست سازمان
4- اقدامات سازمان
5- قطعی سرویس به علت عدم تسویه حساب توسط سازمان
6- از بین رفتن اطلاعات سازمان در صورت عدم تهیه نسخه پشتیبان توسط ایشان . در صورتی که سازمان سرور اختصاصی داشته باشد و هزینه تهیه پشتیبان را به مجتمع نداده باشد.
7- مواردی که به مجتمع مربوط نباشد و یا از کنترل مجتمع خارج باشند. از 48 ساعت قبل از قطعی و یا تغییرات از پیش برنامه ریزی شده مجتمع، بخش فنی مجتمع مربوطه (که اطلاعات تماس آن به صورت مکتوب به مجتمع داده شده است) از طریق emailاطلاع رسانی خواهد شد. مجتمع در صورت بی توجهی قسمت فنی سازمان مربوطه چه در خواندن email و چه در دریافت emailبه دلیل اشتباه بودن آدرس داده شده یا خراب بودن سیستم email سازمان مسئولیتی را در برابر عدم اطلاع رسانی نمی پذیرد و قطعی یا تعمیرات از پیش تعیین شده صورت خواهد گرفت.
سازمان مسئولیت دارد تا در دوره های زمانی مناسب نسبت به تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات خود اقدام نماید مگر اینکه مطابق قرارداد تهیه نسخه پشتیبان جزء تعهدات مجتمع باشد .
قسمت 2
ضمانت اطلاع رسانی از قطع سرویس:
مجتمع تضمین می کند که در صورت بروز قطعی که تغییری در دسترسی به سرویس ها ایجاد کند و Downtime کامل سرویس برای سازمان مربوطه ایجاد شود، تا حداکثر 2 ساعت از طریق تلفن یا email(که اطلاعات تماس آن به صورت مکتوب به مجتمع داده شده است) به بخش فنی سازمان اطلاع رسانی کند. در صورتیکه مجتمع نتواند تا حداکثر 2 ساعت به سازمان اطلاع رسانی کند یک روز Service Credit به سازمان تعلق می گیرد.برای اطلاعات بیشتر به قسمت 3 مراجعه شود.
قسمت 3
پروسه مطالبه سرویس:
برای مطالبهService Credit در حوزه اختلالات ناشی از مجتمع ، سازمان می بایست حداکثر تا 14 روز بعد از ماهی که قطعی در آن رخ داده است فرم درخواست Service Credit را پر کرده و برای مجتمع بفرستد. مجتمع حداکثر تا آخر روز کاری بعد از روزی که فرم دریافت شد، رسید دریافت فرم را از طریقemail برای سازمان خواهد فرستاد. همچنین مجتمع تا حداکثر 14 روز بعد از دریافت فرم، پاسخ سازمان را اعلام خواهد کرد و سازمان را از طریق email از نتیجه درخواست خود مطلع خواهد کرد.
به غیر از مواردی که از قبل توسط مجتمع اطلاع رسانی شده، سازمان می بایست موارد قطعی را فوراً به مجتمع از طریق شماره تلفن های 22913827 و 22912029 اطلاع دهد. واجد شرایط بودن برای دریافت Service Credit تنها شامل اختلالاتی است که جزاً یا کلاً متاثر از سرویس دهی مجتمع باشند. قسمت 4
اعتبار سرویس:
در صورتی که درخواست سازمان برای دریافت Service Credit پذیرفته شود مجتمع Service Credit را یک ماه پس از تایید درخواست سازمان به مدت اعتبار سازمان اضافه خواهد کرد. جریمه استاندارد برای قطعی در سرویس ها اضافه نمودن Service Credit می باشد.
مراحل خدمات پشتیبانی
در زمان تشخیص مشکل و اعلام به بخش پشتیبانی، support level 1 مشکل را در سیستم ticketing ثبت می کند و ایمیل محتوی شماره تیکت را برای سازمان ارسال می کند که به منزله دریافت مشکل است. از این زمان به بعد سازمان می تواند زمانهای مراحل بعد را محاسبه کند. سازمان برای پیگیری باید ایمیل را reply کند یا تماس بگیرد . در هر صورت پیگیری سازمان ثبت می شود.
Support level 2 ، تیکت ها را به ترتیب زمان دریافت و با الویت تیکتهایی که به صورت ایمیل ثبت گردیده بررسی می کند و وارد مرحله عیب یابی می شود، در این مرحله 80% اشکالات برطرف می گردد و در صورت برطرف شدن مشکل، به سازمان اطلاع داده و آن را ثبت می کند و تیکت را می بندد.
در صورتی که سازمان احساس کند که مشکل برطرف نشده می تواند مجدداً email را reply نموده، تیکت به صورت اتومات باز می گردد و Support level 2 به آنها دسترسی خواهد داشت و اقدامات انجام خواهد شد .
اگر Support level 2، تیکت ها را باز کند و با سوالی مواجه گردد و سازمان در پاسخ به آن تاخیر نماید، این تاخیراز مهلت مجتمع نمی کاهد (لازم به ذکر است کلیه تاریخهای دریافت، پیگیری و reply تیکت ها در سیستم به طور دقیق ثبت می شود).
در خصوص 20% باقیمانده و اشکالات،که Support level 2 موفق به برطرف سازی آنها و پاسخگویی نشود (مثل مواردی که به source برنامه مرتبط می باشد)بهSupport level 3 ارجاع داده می شود و ایشان نتایج را پس از تشخیص و اصلاح به Support level 2 ارجاع می دهد و Support level 2 نیزنتیجه را از طریق ایمیل به سازمان اطلاع می دهد.
مواردی که مجتمع متعهد است ظرف مدت 15 دقیقه در مورد قطع سرویس سازمان مطلع شود:
1- در صورتی که سازمان، دارای هاست بر روی سرور مجتمع باشد و سرور مجتمع به صورت کلی دچار مشکل شده باشد.
2- در صورتی که سازمان، دارای هاست بر روی سرور مجتمع باشد و لیکن فقط هاست اختلال داشته باشد و هزینه monitoring به مجتمع پرداخت کرده باشد.
3- در صورتی که سازمان دارای هاست بر روی سرور شخصی خود باشد ولیکن هزینه monitoring به مجتمع پرداخت کرده باشد .  



بازدید امروز27
بازدید دیروز43
بازدید هفته191
بازدید کل100712